Dat ik logopedist en stottertherapeut wilde worden, weet ik al vanaf mijn jeugd. Rond mijn 5de jaar ben ik begonnen met stotteren. Na individuele behandeling bij een stottertherapeut én groepstherapie, leerde ik op een handige manier om te gaan met het stotteren. Het lukte om de gedachten en gevoelens, die mij in de weg stonden om vrij en soepel te spreken, te overwinnen. Ik leerde technieken die ik nog steeds toepas in het dagelijks leven. Op dit moment is stotteren niet meer iets negatiefs voor mij, ookal stotter ik nog af en toe. Mijn eigen ervaring met stotteren zie ik als een toevoeging in de behandeling. Ondanks dat iedereen het stotteren weer anders ervaart, weet ik hoe het is om te stotteren. Deze praktische ervaring, combineer ik in de behandeling met de meest recente kennis en ontwikkelingen op het gebied van stottertherapie.
Kinderen, jongeren, volwassenen én hun omgeving helpen, om te leren omgaan met stotteren, om zo weer zekerder en vrijer door het leven te kunnen gaan is mijn missie. Daarnaast heb ik veel affiniteit met stemproblematiek en jonge kinderen die weinig spreken. In de behandelingen heb ik een holistische blik. Een open houding, eerlijkheid, geduld en humor zijn belangrijke kernwaarden, die terug te zien zijn in mijn manier van werken.
Na de opleiding logopedie ronde ik de ECSF met succes af en deed ik verschillende cursussen om mij verder te verdiepen in stotteren, de psyche van de mens, stemproblemen, gedragsverandering en de kunst van het leven op zich.
Sinds 2019 heb ik een actieve rol in de werkgroep Communicatie van het Stotterfonds. Deze werkgroep houdt zich bezig met de vraag: “hoe kunnen we stotteren meer bekendheid geven in onze samenleving?”
Cursussen en specialisaties gericht op stotteren
- European Clinical Specialization in Fluency Disorders (ECSF): eenjarige internationale opleiding tot vloeiendheidsspecialist.
- Jonge stotterende kinderen
- Stotteren bij oudere kinderen en volwassenen
- Broddelen- een onbegrepen stoornis
- Lidcombe therapie voor jonge, stotterende kinderen
- DCM (Demands and capacities model) – therapie voor jonge stotterende kinderen- verdieping
- ACT (Acceptance and commitment therapy) basis en verdieping
- Train de trainer: JES (je eigen spreken: Intensieve groepstherapie stotteren)
- Groepsdynamica in stottertherapie
- Temperament en stotteren
Cursussen en specialisaties gericht op adem-stemstoornissen
- Therapie bij stemstoornissen
- Stemtherapie bij kinderen
- Meer dan larynxmanipulatie (MLF)
- Lax Vox
- De fysieke stem: adem, stem en expressie
Andere cursussen
- Voluit Leven – Train de Trainer
- Dit is mijn leven – train de trainer
- Mindfulness Based Cognitive Therapy- verdieping
- Mindfulness logopedie
- Mindfulness Based Cognitive Therapy (MBCT)
- Presentatietechnieken via theaterlogopedie
- DTL, directe toegankelijkheid in de logopedie
- Workshop doelgericht en Smart – hoe maakt de logopedist de behandeling transparant
- Cursus coaching aan de Hanze Hogeschool
- Logopedie en tandheelkunde (OMFT)